Presentació lectura teatral Des
dels Munts, Rosalia
A partir de la
novel·la La
geografia de les veus, de David Nel·lo
Sant Jordi 2009 (24 d’abril)
Carles Marquès
Fa dos anys, els lectors i
lectores del Club de Lectura feien una tertúlia a la Biblioplatja sobre la
novel·la de David Nel·lo La geografia de
les veus. L’autor, vinculat des de petit amb la nostra vila i, per tant
torrenc, podríem dir, amb el seu permís, havia guanyat amb aquest llibre el
premi de narrativa Andròmina el 2006. De David Nel·lo i Colom, autor de
moltíssims títols per a lectors joves, coneixíem altres obres com Retorn a Budapest, un assaig autobiogràfic
en què explica l’estada, el 1988, per ampliar estudis de música a Hongria, i la
tornada, el 2000, a
un país canviat, aleshores ja un estat capitalista.
En La geografia de les veus, el David parteix d’un mite clàssic, el de
Baucis i Filemó, els únics en donar hospitalitat a dos déus grecs, Zeus i
Hermes, i qui després de la seva mort, el déu Zeus va convertir en dos arbres:
ell, Filemó, en un roure, i ella Baucis, en un til·ler. Però com escrivia fa
dos anys el mateix Nel·lo, aquest mite era “només
la llavor, el punt de partida. Després les coses, com sol passar, es van anar
complicant.” Com es van complicar, ho començareu a escoltar ara, tot i que
us recomano que llegiu la novel·la sencera. També us vull proposar un petit
joc, que descobriu quins personatges de l’obra corresponen als del mite grec.
Us en recordo els noms: Filemó i Baucis.
Només hem adaptat la primera de
les quatre parts que formen la novel·la, la que té lloc aquí, a la Torre. De les quatre
parts, les quatre veus interiors, de la novel·la, la primera pertany a la Rosalia , una dona de la Torre a qui el passat torna,
en forma de més veus, com cops d’onada al Roquer, fins al seu xalet dels Munts.
Un passat ple de sentiments, dolors i frustracions, una xarxa estripada, com en
diu ella mateixa. Un passat en què, entre personatges imaginaris, hi reconeixerem
una Torre, la dels anys 50-60-70, fins avui, i un paisatge que David retrata
perfectament: els Munts, el carrer Nou, els balls de festa major, la carretera
de la Riera , el
programa de ràdio La Voz de Torredembarra...
Un pas que donem avui, amb el
consentiment de l’autor, que ha llegit l’adaptació i l’ha aprovada, fent sonar el
monòleg íntim de la Rosalia ,
poblat de veus, en forma gairebé de coral polifònica, per correspondre la
formació musical del David, i convertint la veu complexa d’aquesta dona, Rosalia,
la seva xarxa esquinçada, en la de tres intèrprets que, com qualsevol de
nosaltres, són i no són la mateixa persona al llarg de tota una vida.
És per això que Rosalia s’ha
convertit, en la nostra lectura, en tres dones, tres actrius: una Rosalia jove,
del passat; la dona gran de l’actualitat; i la veu d’una narradora, més enllà
del temps, una mena de veu del record o de la consciència. A aquestes tres
dones, vestides de blanc, se’ls va afegint una geografia de veus, ombres del
passat, i alguna veu del present, de la realitat plurinacional de la nostra
vila. Veus fosques, que no sabem si només existeixen en la ment dividida de la
protagonista. Unes veus que van dibuixant una vida, interpretades per les
actrius i actors del nostre elenc.